Algemene voorwaarden en overige info

 

ALGEMENE VOORWAARDEN BIJ BEHANDELOVEREENKOMST tussen de therapeut van Puur en de cliënt(en).  (RBCZ Sector Psychosociaal)

1. Indien cliënt na het eerste kennismakings/intakegesprek een nieuwe datum heeft afgesproken
voor een vervolggesprek, is er sprake van een behandelingsovereenkomst. Deze wordt op
schrift vastgelegd.

2.  De behandelingsovereenkomst is tweeledig;  De therapeut en de cliënt gaan een
relatie met elkaar aan voor een bepaalde periode in de verhouding therapeut – cliënt.

3. De behandeling heeft betrekking heeft op de door cliënt aangedragen hulpvraag
en behandeldoelen. Deze kunnen lopende het traject worden bijgesteld, gespecificeerd

4. De overeenkomst kan op de volgende manieren of door de volgende
omstandigheden worden beëindigd: Therapeut en cliënt bepalen in gezamenlijk overleg dat geen sessies meer nodig zijn;

  1. Cliënt geeft aan, mondeling, schriftelijk of via email dat hij geen sessies meer wilt afspreken;
  2. De therapeut geeft aan, mondeling, schriftelijk of via email, geen sessies meer te zullen geven;
  3. Cliënt houdt zich herhaaldelijk niet aan de algemene bepalingen uit deze behandelingsovereenkomst of aan afspraken die gedurende de sessies zijn gemaakt tussen cliënt en de therapeut;
  4. De therapeut is van mening dat in verband met de problematiek van de cliënt en de    competentie van de therapeut, de therapeut niet bekwaam is de cliënt te begeleiden. Dit is in ieder geval aan de orde wanneer de problematiek direct verband houdt met contra-indicaties.
  5. De overeenkomst eindigt van rechtswege indien er geen sessie afgesproken is voor een termijn van langer dan drie maanden na de laatst gehouden sessie, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken tussen therapeut en cliënt;

5. Bij het aangaan van de overeenkomst wordt voor een te houden sessie een bedrag per sessie afgesproken. Dit is opgenomen in de behandelovereenkomst. De cliënt rekent  contant/per pin na de sessie af, tenzij anders afgesproken.

6. Indien sprake is van het bepaalde in lid 4 wordt bij een nieuwe afspraak een nieuwe overeenkomst van kracht met mogelijk een ander uurtarief.

7. Indien verhinderd dient een afgesproken sessie 48 uur van te voren te worden afgemeld. De therapeut brengt de kosten voor deze gemiste sessie in rekening  wanneer cliënt zich niet tijdig heeft afgemeld, ongeacht de reden voor afmelding. Dit geldt ook wanneer de cliënt om welke reden dan ook, niet komt op afgesproken tijd en dag.

8. De therapeut houdt een dossier bij van aantekeningen van de gehouden sessies en andere relevante documenten. Wilt u achteraf verslag dan wordt daarvoor een sessietarief in rekening gebracht.

9. De therapeut houdt zich aan zijn geheimhoudingsplicht. Gegevens van de cliënt worden alleen met diens uitdrukkelijke goedkeuring aan derden (artsen en andere therapeuten)overhandigd of medegedeeld.  Puur is gehouden de dossiers 15 jaar te bewaren.

10. Indien cliënt, diens huisarts of andere behandelaar een schriftelijke rapportage verlangt van het gehouden behandelingstraject met cliënt, wordt hiervoor een factuur gestuurd aan cliënt. Deze factuur behelst maximaal een uur arbeid tegen het in de overeenkomst met de cliënt afgesproken sessietarief.

11.  De therapeut is aangesloten bij de beroepsvereniging van de NBVH. De regels van deze   beroepsvereniging zijn op de therapeut van toepassing. De cliënt kan zich met klachten over de therapeut bij deze beroepsvereniging melden: info@nbvh.nl.  Tevens kan op de site www.nbvh.nl kan via de kop NBVH meer informatie gevonden worden. De therapeut is daarnaast geregistreerd in het HBO Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ). Zie voor het indienen van een klacht bij het tuchtcollege www.tcz.nu en www.rbcz.nl

Tevens is Puur aangesloten bij de SCAG, ook via de site www.scag.nl kunt u meer info vinden over klachten.  Hiermee voldoet Puur aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (wkkgz).

12.  Puur is niet aansprakelijk voor eventuele nadelige gevolgen die zijn ontstaan doordat cliënt onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, dan wel doordat cliënt voor hem bekende en beschikbare informatie aanwezig in medische dossiers van arts/ specialist of andere behandelaar, niet heeft verstrekt.

13.  Puur is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan aan eigendommen van cliënt door parkeren op of het betreden van het terrein aan de Beethovenlaan 226, noch voor andere schade ontstaan door betreden van de praktijk, de hal en het gebruikmaken van het toilet.

14. Puur heeft met een aantal collega praktijken een waarnemingsovereenkomst in geval van vakantie en/of andere onvoorziene omstandigheden waardoor de therapie geen doorgang bij Puur kan hebben en u toch graag de nodige steun wilt blijven ervaren.

 

Hieronder vindt u een voorbeeld van de behandelovereenkomst die we aangaan met, in verband met veranderingen in de wet op de privacy een  toevoeging:

Onderstaand vind u de tekst van mijn behandelovereenkomst:
Behandelovereenkomst

Naam cliënt :
Adres :
Woonplaats :
Email :
Telefoonnr :
Geboortedatum :

o De cliënt stelt het wel/niet* op prijs dat, zo nodig, informatie bij de huisarts, specialist, school of collega-hulpverlener wordt ingewonnen.
o Huisarts is bekend met klachten van cliënt? Aanbevolen wordt om behandeling in elk geval te melden.
o Bij verwijzingen: De cliënt stelt het wel/niet* op prijs dat gedurende de behandeling of achteraf verslag wordt gedaan aan de huisarts en/of collega-verwijzer.
o Een consult kost 80 euro. Dit bedrag kan contant per sessie voldaan worden of overgemaakt worden.
o Het annuleren van gemaakte afspraken dient 48 uur van tevoren plaats te vinden, anders wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht. Annuleren kan ook per mail/app of via het antwoordapparaat bij niet directe beschikbaarheid van de therapeut.
o Telefonisch contact wat regelmatig is wordt bijgehouden in tijd. Bij elk vol uur wordt een sessie uitgeschreven als factuur.
o Therapeut houdt een dossier bij (geen uitgebreide verslagen), dit dossier dient bewaard te worden. Client is daarvan op de hoogte en geeft hiervoor toestemming. Therapeut houdt alleen papieren dossier bij i.v.m veiligheid en privacy. Dit wordt achter slot en grendel bewaard.
o De therapeut is gehouden aan de beroepscode. Dat houdt in dat alle informatie betreffende u vertrouwelijk is.
o Bij kinderen: Indien het niet mogelijk is dat de andere ouder kan ondertekenen verklaar ik dat dit niet kan of nodig is.
o Client is wel/niet in het verleden ziek thuis/ziekenhuis geweest om een anders dan lichamelijke oorzaak?
o Client is wel/niet bekend met medicijngebruik anders dan pijnstillers. Zo ja evt welke?………………………………..
Wanneer?…………………………..
o Client wil per email de nieuwsbrief van Puur ontvangen
Alle eventuele, nadelige gevolgen, voortvloeiende uit het achterhouden van informatie uit het medisch dossier bij de huisarts, zijn voor verantwoordelijkheid en rekening van de cliënt.
De cliënt en therapeut verklaren bovenstaande te hebben gelezen en gaan hiermee akkoord

Datum: Plaats:                                                                                 Handtekening cliënt/ouder 1

Handtekening therapeut:                                                              Handtekening cliënt/ouder 2

Toevoeging document verwerking gegevens van cliënten in verband met nieuwe wet op de privacy:

Stap 1. Benoemen persoonsgegevens

Onderstaand is door middel van aankruisen welke persoonsgegevens worden vast gelegd in het cliëntendossier van Puur.

x Naam, adres, postcode, woonplaats van de cliënt(en) in behandelovereenkomst en op facturen
x Geboortedatum van de cliënt(en) in behandelovereenkomst en op facturen
x Telefoonnummer en e-mail van de cliënt(en) in behandelovereenkomst/telefoon/emailprogramma

Bij minderjarige cliënten:

x Ook naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van beide ouders in behandelovereenkomst

Indien dit in belang is van de begeleiding/behandeling, leg ik de volgende verdere gegevens vast:

x Huisarts alleen in geval dit nodig wordt geacht, in behandelovereenkomst
x School van de minderjarige cliënt alleen in geval dit nodig wordt geacht, in behandelovereenkomst

Opmerking over het vastleggen van bijzondere persoonsgegevens:
Gegevens over godsdienst of levensovertuiging, gezondheid, zaken m.b.t. de seksualiteit of strafrechtelijke gegevens worden bijzondere gegevens genoemd.
Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens is in principe verboden, tenzij u zich op een wettelijke uitzondering kunt beroepen. Indien de gegevens worden verwerkt in het kader van gezondheidszorg, hulpverlening of sociale dienstverlening is verwerking toegestaan, maar alleen als dat gebeurt door een beroepsbeoefenaar met een beroepsgeheim of andere persoon die aan geheimhouding is gebonden. Deze uitzondering geldt dus op basis van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) ook voor complementaire of alternatieve zorgverleners die zijn geregistreerd bij RBCZ.

Indien dit in belang is van de begeleiding/behandeling, leg ik de volgende bijzondere persoonsgegevens vast:

Godsdienst of levensovertuiging;
x Gezondheid; in behandelovereenkomst en papieren dossier
x Zaken m.b.t. de seksualiteit; in behandelovereenkomst en papieren dossier (indien nodig)
x Mogelijke strafrechtelijke gegevens zoals een melding bij Veilig Thuis, begeleiding door jeugdzorg, geweldconflicten in het gezin. in behandelovereenkomst en papieren dossier (indien nodig)

Het Burger Service Nummer (BSN)
Opmerking over het vastleggen van het Burgerservicenummer (BSN):
Organisaties buiten de overheid mogen een Burgerservicenummer alleen gebruiken als dit in een wet is bepaald. En alleen voor het doel dat in de wet staat omschreven.

Zorgverleners mogen het BSN bijvoorbeeld gebruiken als zij werken in het kader van de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg. Dat is niet het geval bij een complementair, of alternatief therapeut. Zij mogen dus het BSN niet vastleggen. De declaratie in het kader van de aanvullende zorgverzekering valt niet onder de Zorgverzekeringswet en is geen grond voor het gebruik van het BSN.

Als u het BSN wel vastlegt kunt u dit aangeven door een vinkje, of een kruisje in het hokje van uw keuze te plaatsen. Geef ook de reden van gebruik aan

Ik leg het Burgerservicenummer niet vast

((Reden waarom ik het Burgerservicenummer vastleg is (wetgeving op grond waarvan u dat doet noemen; (bij Puur dus n.v.t. ))

Stap 2. de doeleinden vastleggen van de persoonsgegevens die worden verwerkt
In deze stap legt u vast waarom u de persoonsgegevens van stap 1 vastlegt.

We hebben een aantal algemene omschrijvingen alvast voor u geformuleerd omdat die voor de meeste RBCZ therapeuten gelden. Indien iets niet van toepassing is kunt u de tekst verwijderen en andere tekst toevoegen.

Doeleinden van de persoonsgegevens die door mij worden verwerkt.
Behalve de AVG, zijn de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) en de beroepscode van mijn beroepsvereniging en van het Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) van toepassing op mijn werk. Deze zijn van invloed op de doeleinden waarvoor ik persoonsgegevens vastleg. Om die reden ga ik als volgt om met persoonsgegevens:

1. Dossierplicht
Op grond van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) ben ik als zorgverlener verplicht een medisch dossier bij te houden.

2. Bewaartermijn
De hoofdregel voor het bewaren van medische dossiers staat in de WGBO. Dat is 15 jaar, gerekend vanaf de datum van vastlegging van ieder afzonderlijk gegeven. De termijn kan langer zijn indien dit noodzakelijk is met het oog op de behandeling (bijvoorbeeld indien iemand een chronische ziekte heeft).

3. Beroepsgeheim
Voor mij als therapeut geldt op grond van de beroepscode en het wettelijk geregeld medisch beroepsgeheim een geheimhoudingsplicht. Medewerkers van een psychosociale of complementaire praktijk zijn via arbeidscontract aan een geheimhoudingsplicht gebonden.

4. Minderjarigen
Indien de patiënt minderjarig is en de leeftijd van twaalf maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, is tevens de toestemming van de ouders die het gezag over hem uitoefenen of van zijn voogd vereist. De verrichting kan evenwel zonder de toestemming van de ouders of de voogd worden uitgevoerd, indien zij kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de patiënt te voorkomen, alsmede indien de patiënt ook na de weigering van de toestemming, de verrichting weloverwogen blijft wensen. Ouder(s) van minderjarigen tot 16 jaar hebben medebeslissingsrecht over de behandeling. Ouders hebben recht op informatie en inzage in het dossier, wanneer dit gekoppeld is aan het medebeslissingsrecht voor de behandeling. Er bestaat een uitzondering op dit inzagerecht, namelijk wanneer de professional van mening is dat de uitoefening van bepaalde patiëntenrechten indruist tegen het belang van de patiënt. Wilsbekwame patiënten van 12 jaar en ouder zijn zelf bevoegd om toestemming te verlenen voor doorbreking van de geheimhouding.

Nog meer doelen van het cliëntendossier toevoegen:
1. Het geeft mij duidelijkheid wat er speelt, waaraan gewerkt dient te worden of wat van invloed kan zijn. Ook worden vaak doelen besproken om aan te werken.

Stap 3: Leg vast hoe de cliënt/patiënt geïnformeerd wordt
In deze stap legt u vast hoe u de cliënt informeert. U kunt dit aangeven door een vinkje of een kruisje in het hokje van uw keuze te plaatsen. U kunt ook nog andere tekst toevoegen

x Ik informeer de cliënten mondeling over de dossierplicht tijdens de intake.
x Deze informatie ligt vast in een schriftelijke behandelovereenkomst. Zo ja, sluit deze behandelovereenkomst bij in dit document.
x Op mijn website staat informatie over mijn werkwijze, de dossierplicht en de verplichtingen als gevolg van de WGBO, de Wkkgz en de beroepscode.
x Indien kinderen jonger zijn dan 16 jaar, geven beide ouders schriftelijk toestemming tot de behandeling en daarmee tot het vastleggen van gegevens in een dossier. Zo ja, sluit deze behandelovereenkomst bij in dit document.
Ik vraag bezoekers van mijn site om hun naam, e-mailadres e.d. in te vullen.
Ik leg uit waarvoor deze persoonsgegevens zijn en wat ik ermee doe.

Opmerking: u kunt de behandelovereenkomsten blijven gebruiken die u nu ook al gebruikt.

Stap 4: Leg vast wie er daadwerkelijk werken met de cliëntdossiers
In deze stap legt u vast wie daadwerkelijk werkt met de cliëntendossiers. Door een vinkje, of een kruisje in het hokje van uw keuze te plaatsen. legt u vast welke situaties op u van toepassing zijn. U kunt ook nog andere tekst toevoegen

x Ik ben ZZP-er en ben de enige die toegang heeft tot de dossiers. Vanuit de beroepscode heb ik een beroepsgeheim.
x Verschillende collega’s hebben toegang tot patiëntendossiers. Zij vallen eveneens onder het beroepsgeheim en hanteren dezelfde regels, dit alleen in geval van nood en overleg met clienten (het gaat met name om J van de Vegt, ook lid van de NBVH met wie een waarnemingsovereenkomst is gesloten).
Er zijn ook medewerkers die toegang hebben tot de patiëntendossiers. In de arbeidsovereenkomst is de geheimhouding geregeld.
x Ik bepreek wel eens met collega’s of in intervisiegroepen casuïstiek uit de praktijk. Dat gaat altijd anoniem en onherkenbaar

Toevoeging:

Stap 5: vastleggen hoe u de beveiliging van de persoonsgegevens (cliëntendossiers) heeft geregeld

U bent verplicht om passende technische en organisatorische maatregelen te nemen om het verlies van persoonsgegevens of onrechtmatige verwerking tegen te gaan.
U kunt hier aangeven hoe u de beveiliging heeft geregeld door een vinkje of een kruisje in het vierkant te plaatsen. U kunt ook nog andere tekst toevoegen

x Ik werk met papieren cliëntendossiers. Deze worden in een afgesloten kast bewaard
x Ik werk met een digitaal cliëntendossier, deze bevat voornamelijk facturen. Dit is beveiligd door een wachtwoord.

x Ik maak regelmatig een back-up van mijn cliëntbestanden
x Doordat ik regelmatig de laatste versie update van mijn software installeer, zorg ik ervoor dat mijn software optimaal beveiligd is

( NVT Toevoeging:
1. Als u ambulant werkt, geef dan aan hoe u de cliëntgegevens onderweg beveiligd hebt:)

Stap 6: Leg vast welke externe personen of bedrijven toegang hebben tot de persoonsgegevens en daarmee tot de groep verwerkers behoren waarmee u een verwerkersovereenkomst moet afsluiten.

(volgende is n.v.t bij PUUR) Er zijn situaties waarin er externe leveranciers zijn die de persoonsgegevens uit het cliëntendossier soms kunnen inzien. U kunt hierbij denken aan:
· de websitebouwer;
· de leveranciers van het programma van de digitale cliëntendossiers
· de drukker die adresbestanden krijgt om samen te voegen tot een brief, of etiket;
· de accountant, of het administratiebureau die de nota’s verzendt en administreert
· de software-aanbieder van de digitale nieuwsbrief;
· enz.

Met deze leveranciers moet u een z.g. verwerkersovereenkomst afsluiten.

Er is een voorbeeld opgenomen van een dergelijke overeenkomst als bijlage bij dit document.

Leveranciers waarmee ik een verwerkersovereenkomst heb afgesloten zijn:
1. GEEN dit is niet van toepassing

Stap 7: Leg vast hoe u omgaat met datalekken
In deze stap leest u eerst onderstaande tekst en daarna kunt u aangeven met een vinkje of kruisje in het vierkant te plaatsen dat u conform deze beschrijving zult handelen

Toelichting op deze stap:
Sinds 1 januari 2016 geldt de meldplicht datalekken. Deze meldplicht houdt in dat organisaties (dus ook therapeuten) direct (binnen 72 uur na het datalek) een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben.
Soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).

Voorbeelden van datalekken zijn: een kwijtgeraakte USB-stick met persoonsgegevens, een gestolen laptop of een inbraak in een databestand door een hacker.

Wanneer moet u een datalek melden?
U hoeft een datalek alleen te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, als dit leidt tot ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens of als een aanzienlijke kans bestaat dat dit gebeurt. Dat is het geval als er bij het datalek ofwel persoonsgegevens verloren zijn gegaan (ze zijn voor u niet meer terug te halen en er was geen back-up) ofwel onrechtmatige verwerking van de persoonsgegevens niet is uit te sluiten (iemand heeft mogelijk toegang (gehad) tot de persoonsgegevens terwijl diegene daartoe niet bevoegd was en u hebt geen controle over wat diegene met de gegevens heeft gedaan of nog zal doen).

U hoeft de betrokkenen (de cliënten van wie u gegevens verwerkt) alleen te informeren als een datalek waarschijnlijk ongunstige gevolgen heeft voor hun persoonlijke levenssfeer. Dat kan het geval zijn als er gegevens van gevoelige aard zijn gelekt (bijvoorbeeld gezondheidsgegevens) die door derden kunnen worden misbruikt.

Ik heb de uitleg begrepen en zal ernaar handelen. Ik geef aan met een kruisje of vinkje in het vierkant wat in mijn situatie van toepassing is.

x Ik begrijp wanneer ik een datalek moet melden en zal daarnaar handelen
Ik heb afspraken gemaakt in de verwerkersovereenkomst met leveranciers en ik word daardoor tijdig geïnformeerd als er een datalek is geweest

Ondertekening en datum

19-05-2018 JL Bolte en S. Bolte-Schutte PUUR Therapie en coaching